Booth

02 February 2013

Panduan Memilih Kursus dan Universiti bagi Program Kemasukan 2013/2014 Bersama Cikgu Maizurin Comel .


Assalamualaikum !

Bismillahiraahmanirrahim ~

Hai .

- Me and Herda . Miss her ! -
Saya berusia 19 tahun 6 bulan . Cita-cita nak jadi cikgu. Cikgu apa? Kaunselor maybe?  So, sekarang ni saya tengah tunggu result STPM saya keluar. Siapa kat sini amek STPM jugak?! Hihi, okayy kita boleh geng ~ 

Sebagaimana yang saudara dan saudi saudari maklum, selepas STPM kita mesti nak masuk Universiti dan perkara wajib nak masuk U memula ialah beli nombor pin IPTA kat BSN sebagai ID number untuk log in bagi mengisi borang UPU . Okayy, hal ni mesti ramai punya yang dah setle. Cuma perkara yang belum setle-nya ialah korang dah isi borang UPU ke belum ?


Maybe ada yang belum bersedia nak isi sebab :

- Tunggu keluar result dulu baru isi.
- Sebab tak tau nak isi macam mana .
- Sebab tak tau nak pilih kursus apa.
- Sebab tak tau nak pilih universiti mana.
- Sebab berbelah bahagi sama ada nak sambung degree atau nak kerja terus sebab dah sedap kerja pegang duit segala macam.
- Dan beberapa sebab musabab yang lain. Huhu, maklumlah setiap manusia ada masalah tersendiri yang menghalang daripada nak mengisi borang UPU ni. Bukan kita je ada masalah, lembu, kambing, ayam, ikan, burung - kurr-kurr-kurr pun ada masalah jugak kan? Haha- ahhh tetibe !


Listen ! Listen ! Listen !


So, di sini saya nak lah ngajor kalian yang belum isi borang UPU tu supaya mengisinya. Maklumlah, cecita pun nak jadi kaunselor so kena praktis lah ngao mengajo ni. Hehe. Ini bukan tutorial eh tapi ini sekadar perkongsian apa yang kaunselor saya dok ngajor saya tiap kali saya cuti di McD. haahaa.. amekkaw kami berdiskusi di McD. Kau hado?

Okay, malas nak bebel panjang. Check this out !

Link berikut merupakan pelbagai jenis kursus dan universiti. Korang isi je maklumat yang dia minta dan ikut arahan. Haii, dah 19 tahun kot, takkan baca arahan pun tak reti kan~ HIHI,  after you read the terms it is much better if uolss print it. Senang juga nak buat rujukan.


                                       - Click gambar untuk terus ke link -


Hamboii, membina semangat tak gambar yang saya letak ni? Hhihi .


Daripada Senarai berikut, sila shortlist kan se-minima yang mungkin . 


Kemudian, korang pergi pula kat link ini >>>> MAIZURIN COMEL <<<< dan click pada syarat khas kemasukan. Then, korang study lah syarat kelayakan universiti dan kursus yang korang minta. Jika bersesuaian, kekal-kan. Jika tidak, boleh buang dari list. Make the list more shortl sampailah cukup 12 pilihan kursus. 

Macam mana nak susun? Haaaa~ Setahu saya lah kan, jika degree yang korang minta tu ada #kepujian yang memerlukan korang untuk di-interview, korang kena letak di level atas-atas. Manakala, pilihan yang lain korang boleh susun di bawahnya lah.

Antara strategi pemilihan kursus dan universiti.

- Korang boleh isi semua universiti yang sama tapi kursus yang berbeza atau
- Korang boleh isi semua kursus yang sama tapi universiti yang berbeza.

Namun, strategi pemilihan lepas dapat result pula lain ye. Itu nantilah saya bagitau. Alaa, kita kan ada 3 kali kemas kini lepas kita hantar maklumat sekali. 
 Last date is 15 APRIL 2013 So, no worries.

Okayy, sekian sahaja untuk kali ini. Selamat ber-study ye kawan-kawan. Semoga kita semua dapat melanjutkan pelajaran ke-menara gading . In Shaa Allah. Usaha sudah, sekarang doa dan tawakal ! Aminnn ~

Bawah ni contoh kursus yang saya minta . Saya punya banyak pilihan. Hihi, takpe takpe saya pergi timba ilmu lagi nanti saya bantu kalian pula ye. Haaa ! Jika ada nak kongsi apa-apa maklumat bolehlah emel saya di smilezurin93@yahoo.com . 

- Sila click untuk tumbesaran gambar-

                                                  HIhi, sekian wasalam~




7 comments:

naarniaa said...

tq atas info nie :)

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

gudluck ye :)

MUHAMMAD AIZAT said...
This comment has been removed by the author.
MUHAMMAD AIZAT said...

gud lark...semoga berjaya dalam kehidupan...apa2 pun pilihan kita buat...itulah yang terbaik sebenarnya..kalau dpt bacelor pendidikan upm..duk kolej sama la kita.huu

Nurul Mazni Sawal said...

gudluck dik.. do ur best keyh klu dpt.. akak doakan yg terbaik :)

Anonymous said...

Salam daripada Zalora Malaysia,

Kami sangat meminati blog anda dan cara penulisan anda menarik perhatian kami.

Kami ingin bertanya adakah anda pernah membeli-belah di www.zalora.com.my ? Kami berminat untuk menjalinkan kerjasama bersama anda.

Email kepada kami di zalorateam@zalora.com.my :)

AMRI OTHMAN said...

good2....pape pun semua bagus...


Your IP number is : AWAS ! TINDAKAN ANDA DI BLOG INI SEDANG DIPERHATIKAN